Photobucket

Sunday, October 24, 2010

kembara hati insani~Geruda kehidupan


Entri sebelum ini berbicara mengenai hati..fitrah hati yang suci bersih, apabila dicemari noda-noda dosa dan maksiat akan rasa gundah gulana...kita biasa orang yang membuat dosa dan maksiat nampak bahagia..tetapi hakikatnya hati mereka menderita menanggung kesakitan yang menggunung. Allah telah mengambarkan dalam al-Qur'an dada orang-orang kafir sesak..umpama orang yang naik ke atas angkasa..semakin tinggi dia naik..maka semakin tinggi tekanan yang dirasakan..semakin sesak dan sempit dada..begitulah perumpamaannya.


Massa menyaksikan, pelbagai tragedi yang amat mengerikan jiwa, raga setiap susuk insani yang masih mempunyai jiwa yang hidup...pelbagai tragedi yang berlaku di sekeliling kita berlaku tanpa kita sedari memberikan suatu igauan ngeri yang tidak mampu dijelmakan melalui kata-kata..kejadian bunuh diri, buang bayi, ketagihan alkohol dan dadah, budaya hedonisme, seksual bebas adalah biasan dan tamsilan masyarakat yang semakin parah dan bernanah. Masyarakat yang sudah semakin hilang norma-norma kehidupan fitrah semulajadinya. Perkara yang sudah membarah dan mendarah daging di tengah-tengah arena dan kemelut peradaban manusia masa kini.

Hal ini terjadi lantaran mancari ubat yang tidak sesuai dengan penyakitnya. Cuba mencari penyelesaian cara barat yang bersifat "mee segera"...akhirnya, bukan mendapat penawar, malah mebawa duri racun berbisa yang menusuk ke ulu jantung ummah, penyakit bertambah parah dan pesakit bertambah ramai.

Walau siapapun...sehina mana pun..seorang hamba itu  tetap mengharapkan pertemuan dengan-NYA..

Al-Qur'an dan al-Sunnah telah menggariskan langkah-langkah mencegah lebih baik daripada mengubati, tetapi cuma dipandang enteng bagi sesetengah pihak..malah ada yang menganggap sini. Hati yang duka, ubatnya adalah siraman air mata..betap besarnya nikmat mata, bukan sekadar boleh melihat keindahan ciptaan agungNYA...Malah menjadi penawar kepada hati..ya, hati menangis ubatnya adalah air mata. Tangisan yang utama ialah tangisan seorang hamba yang menyesali berlalu masa tanpa beribadah.

Beruntungnya setiap insan yang dianugerahkan mata..tapi kadangkala nikmat mata sering disalahgunakan. Tangisan bukan hanya milik kaum Hawa. Rasulullah SAW memuji dua mata, yang berjaga untuk mempertahankan agama Allah SWT dan yang menangis kerana takutkan azab Allah. Nabi Muhammad SAW berpesan, "Bacalah al-Qur'an dan menangislah, sekiranya tidak mampu maka berpura-puralah menangis"..









No comments:

Post a Comment