Photobucket

Thursday, December 16, 2010

Musafir Bumi Anbiya' 1

Sedikit Perkongsian Gambar-Gambar Penulis Di Bumi Mesir semasa mengikuti Kursus Intensif Bahasa Arab di Universiti Kaherah Anjuran Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya dengan Kerjasama Darul Ulum Universiti Kaherah 2 Tahun Yang Lepas.

Masih terngiang-ngiang bunyi bingit hon di jalan raya, sejuknya jus mangga di musim panas, damainya bertalaqqi di Masjid Azhar di waktu Asar seusai pengajian di Universiti Kaherah.

Penulis merupakan salah seorang peserta Batch kedua Program ini yang masih berterusan sehingga kini iaitu setiap kali cuti semester iaitu cuti sem pertengahan Tahun (Musim Panas) dan cuti sem hujung tahun (Musim sejuk). Batch yang kelima baru beberapa hari yang lepas bertolak ke negeri-negeri Timur Tengah seperti Mesir, Yaman, Qatar untuk mengikuti kursus yang sama.

Alhamdulillah Penulis menyertai program ini ketika penulis berada di Tahun kedua, sem keempat. Tujuan utama penulis mengikuti program ini adalah untuk memperbaiki penguasaan Bahasa Arab, mencari rujukan-rujukan untuk penulisan Kertas Projek Penulis dalam bidang Tafsir dan mencari pengalaman bermusafir ke Bumi Anbiya yang menyimpan seribu satu ilmu dan pengalaman yang tidak mungkin penulis lupakan. Penulis berharap diberi peluang lagi olehg Allah SWT Untuk menjejakkan kaki ke Bumi Anbiya’ yang mendamaikan hati sang Musafir yang berkelana mencari makna sebuah kehidupan dalam menggapai redhaNya..

Sekitar KLIA-Bahrain-Kaherah-Iskandariah-Mansuroh-Dumyat~




 "PARS Internatioanal Hotel" menjadi tempat persinggahan semasa transit 20 jam di Bahrain.



Bergambar bersama satu keluarga Malaysia yang berasal dari Melaka.


Rakan seperjuangan Aqsa @Jqh (Jabatan al-Qur'an dan al-Hadith)







Sesi Ta'aruf~eh..eh..baru berkenalan ka? moga ukhwah yang disemai akan kekal mewangi hinggalah ke syurga Abadi....


No comments:

Post a Comment